Met rolstoeltennisster Lizzy de Greef sprak ik in mijn podcast INSPARATIE over de winst op de ABN Amro Open in Rotterdam, eerder dit jaar. Het zorgde voor flink wat media-aandacht, maar dat verdween ook weer net zo snel.
In februari won Lizzy de Greef (21) het ABN Amro Open in Ahoy. Ze won eerder al zwaarder bezette toernooien die sportief meer waarde hadden, maar dit was wel het toernooi met de meeste impact. “Bij die andere toernooien krijg je een hand van je coach, je wordt kort gehuldigd en vervolgens is het maar hopen dat er nog een bus naar het hotel gaat. Dat was in Rotterdam wel anders.”
De combinatie met het gelijknamige en -tijdige ATP-toernooi (voor lopende mannen, red.) én het feit dat het zo dicht bij huis was, zorgden voor veel vrienden en familie op de tribune, de finale werd live uitgezonden op tv en er was de nodige media-aandacht. Lizzy zegt daarover: “Al snel na de finale kreeg ik een telefoontje of ik met een interview in de krant wilde. Maar die aandacht houdt de week erna ook weer op. Het verandert niet echt iets.”
En dat is jammer.
Het is natuurlijk prachtig dat er veel aandacht voor een dergelijk succes is. Maar als media alleen aandacht hebben voor succes, wordt het nooit een eerlijk verhaal. Iemand als Lizzy de Greef is al ruim tien jaar bezig met haar sport; de laatste jaren fulltime. Ze was nummer 1 van de wereld en wereldkampioen bij de junioren, speelde grandslams en Paralympische Spelen, kende pieken en dalen. Kortom: ze heeft een heel sportleven achter zich. Ze is geen talent dat uit het niets komt.
Maar als we alleen aandacht geven aan succes, doen we het verhaal tekort. Het échte verhaal zit in de weg ernaartoe. In jaren trainen, in verliezen, in twijfel, in keuzes maken én in volhouden. Juist die weg maakt Lizzy’s verhaal interessant. En dat is waarom ik vind dat díe verhalen verteld moeten worden.
Als jij het belangrijk vindt dat die verhalen er ook zijn, dat de parasport zichtbaar is zonder clichés, overweeg dan om Vriend van ParaWatcher te worden. Want alleen zo kan ik dit werk blijven doen. Onafhankelijk en professioneel.
Foto: Mathilde Dusol (Parijs 2024)