Afgelopen week had ik een afspraak met een paralympische collega van je. Zo’n collega die best lekker met haar promotie bezig is. En dan wil ik natuurlijk weten wat ze doet, hoe ze dat doet en waarom ze dat doet.

Ze vertelde me dat ze zich soms enorm verbaast over hoe haar collega’s zichzelf in the picture zetten. “Die vertellen puur wat lekker klinkt”, zegt ze.

Huh? Hoe bedoel je?

“Nou… Die vertellen niet hoe het écht gaat, niet waar ze écht mee bezig zijn. Maar delen en vertellen wat ze dénken dat anderen willen zien of horen. Alleen de mooie plaatjes, alleen de positieve berichten, met een mening waarvan ik weet dat ze dat totáál niet vinden. Ze spelen een rol.”

Het kwartje valt. Het is een kant van zelfpromotie waar ik nog niet bij stil heb gestaan. De overtreffende trap. Positief is goed, maar ‘te’ is nooit goed. Misschien klink ik als een ouwe lul, maar het heeft ongetwijfeld met de likes, hartjes en vind-ik-leuks op social media te maken. Alles moet mooi, mooier, mooist, amazing.

Kap ermee. Nu!
Het. Helpt. Je. Niet. (Echt. Niet.)

Laat je echte jij zien. Vertel jouw verhaal, niet wat in oneliners lekker klinkt. Durf kwetsbaar te zijn, durf te laten zien dat het soms even tegenzit en hoe jij met die tegenslag omgaat. Wees daar trots op. Wees trots op jouw route naar succes. Wees trots op die hobbels. Juist het feit dat jij er als het tegenzit voor knokt om uiteindelijk een nóg betere jij te worden, maken je inspirerend, maken je interessant en uniek.

Tegenslag hoort erbij, het gaat niet altijd alleen maar goed. Bij niemand. Dus is het in jouw promotie alleen maar fluffy unicorns, glitter en roze hartjes? Dan maakt dat je ongeloofwaardig. En doe je al die promotie voor niks. Dan geloven je volgers je niet meer en denken sponsoren op een gegeven moment ook: als het allemaal zo goed gaat, waarom is er dan nog steun nodig?

Eerlijk duurt het langst. Hup jij!

Groeten, Robin

P.S.: ik mail deze ervaringen en adviezen ook elke vrijdagmiddag naar een selecte groep paralympische sporters. Als extra service, zodat ze niet wekelijks op Facebook of mijn website hoeven te zoeken. Je schrijft je hier in.