Selecteer een pagina

Deze week kreeg ik wéér een socialmedia-vooroordeel naar m’n hoofd geslingerd: “Facebook is hartstikke dood. Daar zitten alleen nog maar oude mensen. Van 40 jaar enzo!”

Nadat ik de sportster in kwestie vriendelijk bedankt had voor het predicaat ‘oud’ – sinds maart van dit jaar prijkt er toch echt een 4 vooraan in mijn leeftijd – ben ik maar even op onderzoek uitgegaan: zitten er écht alleen nog maar oude mensen op Facebook? Een keertje googelen op ‘social media gebruik naar leeftijd’ gaf heel wat nuttige resultaten.

Wat blijkt: 10,8 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook, waarvan 7,6 miljoen dagelijks. En Insta staat op ‘slechts’ 4,1 miljoen gebruikers, waarvan 2,1 miljoen dagelijks. 1-0 voor Facebook.

En het tabelletje socialmediagebruik naar leeftijd zegt nóg meer. Alleen in de leeftijdsgroep 15-19 jaar is Instagram nipt populairder dan Facebook: 73% van die groep instagramt er op los, 72% facebookt nog regelmatig. In álle andere leeftijdscategorieën verslaan de facebookers de instagrammers met speels gemak:

  • 20-39 jaar: 89% Facebook, 46% Instagram
  • 50-64 jaar: 77% Facebook, 22% Instagram
  • 65-79 jaar: 69% Facebook, 9% Instagram
  • 80+ jaar: 58% Facebook, 6% Instagram

Dus. Tot zover de saaie cijfertjes. Wat kun jíj hier nou mee? Nou … Ga eens na in welke leeftijdscategorie de mensen zitten die gaan beslissen of een bedrijf jouw sponsor wordt of niet. Zijn die 19 jaar of jonger? Of 20 jaar en ouder?

Zonder het wetenschappelijk te kunnen onderbouwen, zegt mijn gevoel dat de sponsorgeldbeslissers bij verreweg de meeste bedrijven geen 15 of 16 jaar zijn, maar eerder eind twintig en ouder.

Dus gratis tip van mij: vertel jouw verhaal vooral op de manier en op het platform dat jij dat fijn vindt, maar schakel Facebook niet op voorhand uit.

En ben jij zo’n jonkie die liever Insta’t en Facebook met gierende banden wil verlaten? En zo dus heul veul sponsorkansen mist? Neem dan eens contact met mij op. Dit ‘oude mens’ dat nog op Facebook zit, helpt je graag om die kansen wél te zien en te pakken.

Groeten, Robin