Selecteer een pagina

Ik spreek de laatste tijd regelmatig paralympische sporters die meer sponsoren willen hebben, zodat ze zich op alle vlakken - tijd, materiaal, meer wedstrijden, etc., etc. - nog beter kunnen focussen op hun sport. Mocht dat ook voor jou gelden en je hebt geen idee waar te beginnen? De komende tijd mijn advies en ervaringen uit de praktijk.

SPOILER ALERT: Op deze website deel ik m'n adviezen elke twee weken. Maar ik geef wekelijks zo'n advies. Wil je de andere helft van mijn adviezen ook lezen? Laat dan hieronder je mailadres achter. Lekker handig!

Goed. Meer sponsoren dus ...

Laatst sprak ik een paralympische collega van je. Niet de eerste de beste. Medailles gewonnen op EK’s, WK’s en Paralympische Spelen. Ik vroeg haar of die successen deuren hadden geopend richting sponsoren. In mijn hoofd had ik het antwoord al ingevuld. Een dikke vette JA!

En ik hoor haar zeggen: “Maar Robin, ik heb toch geen zielig verhaal?”

Sorry? Geen zielig verhaal? Nee. Natúúrlijk heb je geen zielig verhaal! Ik vind heel veel van haar, maar zielig hoort niet in dat rijtje. Dat geldt overigens voor zo ongeveer elke paralympiër die ik ken. Ik denk aan termen als stoer, bijzonder, gaaf, inspirerend, grensverleggend … Maar zielig? Nee.

Ze vult aan: “Nou ja ... Ik heb toch gewoon niet zo’n bijzonder verhaal?”

Think again ...

Wat jij doet, vind JIJ de normaalste zaak van de wereld. Fulltime sporten? Normaal. Dagelijks kneiterhard trainen? Duh. Op de gekste tijden opstaan en gaan slapen omdat dat goed is in de voorbereiding op een toernooi? Hoort erbij. Leuke feestjes laten schieten? Part of the deal. De beste van de wereld willen zijn? Logisch!

Voor jóu is het normaal, voor de rest van de wereld niet. Het probleem: je ziet het zelf niet.

En dus kun je dat ook niet aan bedrijven verkopen die jouw sportdroom willen steunen, die jou willen helpen om je nog meer te focussen op je sportleven. En dus loop jij misschien wel dé kans mis om die droom te realiseren. Omdat je jouw verhaal niet kent.

Niks is zo moeilijk als over jezelf te schrijven of vertellen. Ik bedoel: ik ben best goed in het vertellen van een verhaal, maar vraag mij om iets over mezelf te vertellen en ik sta ook even met een b… eh, mond, vol tanden.

Dus: zorg dat je je verhaal kent, weet wat je te verkopen hebt. Dan is die nieuwe sponsor al bijna binnen.

Wordt vervolgd!

Groeten, Robin

P.S. O ja ... Binnenkort ga ik met die paralympische collega van je aan de slag om haar verhaal boven tafel te krijgen. Denk jij nou ook: ik wil wel meer sponsoren, maar heb he-le-maal geen goed verhaal? Mail me en laten we samen ook een succes maken van jouw sponsorzoektocht!