Dat je op dit moment niet niks te vertellen hebt, heb ik je al eerder verteld. Sterker: dit is hét moment om goed naar jouw communicatie/pr te kijken. Je bent minder tijd kwijt met je sport, we hebben geen sociaal leven en dus heb je er gewoon tijd voor! Voordeel: straks, als we weer naar buiten kunnen, jij veilig kunt trainen en keihard gaat werken voor Tokio 2021, hoef je je daar niet meer druk om te maken!

Te beginnen met je website! (Heb je geen website? Kijk dan even bij punt 4).

Maar Robin … Waar moet ik dan beginnen? Nou, misschien werkt het het best met wat echt gebeurde voorbeelden:

1. Opent jouw website met de tekst ‘Welkom op mijn website, hier kun je mij volgen’?

Dat kan écht niet meer. Echt. Niet. Meer. Op het moment dat iemand www.jouwnaam.nl heeft ingetikt of via Google gevonden, wéten ze wel dat het jouw website is en dat ze daar informatie over jouw kunnen vinden. Je bezoekers zijn toch niet achterlijk? Op een deur zetten we toch ook niet ‘deur’?? Dat wéten we wel.

Dus: dóe er wat aan.

2. Begint jouw ‘Over Mij’-pagina met ‘Ik ben geboren op … opgegroeid in … en toen naar zus en zo school gegaan’?

Dan ga je behoorlijk mis! Dat is niet de manier om mensen direct te pakken met jouw verhaal. Dan moeten ze eerst door het saaie deel heen voor ze – misschien – bij het werkelijk interessante deel komen. Misschien ontbreekt dat deel zelfs helemaal.

Doe er wat aan! 

3. Is jouw lijst met uitslagen bijgewerkt tot 2018? 

Echt. Hoe vaak ik dát tegenkom! Een website die in 2018 gebouwd is en sindsdien niet meer is geüpdatet … Zucht. Als journalist denk ik dan: als zo’n sporter zijn sport al niet serieus neemt, waarom zou ík dat dan doen?? (Geldt niet voor mij, want ik ben bovengemiddeld geïnteresseerd, maar wel voor een journalist die eens een keertje iets paralympisch doet. Die zoekt niet verder en denkt: dan toch lekker niet!

Dus: werk 2019 en voor zover nodig 2020 ook bij! Geldt ook als er nog ergens ‘Tokio 2020’ staat. Of je laatste blog in 2017 geschreven is. Aanpassen die hap!

4. Heb je geen website? 

Zorg dat je er als de gesmeerde bliksem eentje krijgt. Een goeie. Die niks van de dingen doet die hierboven staan. Want zo’n website is hét epicentrum van jouw marketing, het vertellen van jouw verhaal en het interesseren van media, volgers én sponsoren! Het is dé plek waar je jouw verhaal kunt vertellen op de manier die het best bij jou past. (Social media is dat niet. Algoritme, je weet toch…)

Zet ‘m op!

Groeten, Robin

P.S. Geen idee waar te beginnen en hoe het dan wél moet? Dan videobel ik graag een keer met je! Stuur me een berichtje en ik help je verder.