‘Ik doe een paar keer per week wat op Instagram, ik Tik me helemaal Tok, plaats regelmatig iets op Facebook, als ik eraan denk zet ik nog wel eens wat op Twitter … Maar toch hoor ik afgelopen week van twee sponsoren: joh, ik zie zo weinig van je. Ik heb geen idee waar je mee bezig bent, waar mijn geld naartoe gaat en denk dat ik ons contract niet wil verlengen…’

Die laatste zinnen maken het gesprek heftig. Juist in deze coronatijd wil je dat je sponsoren blijven. Dat ze contracten verlengen. Dat ze net zo tevreden met jou zijn als jij met hen. Dat je je zaakjes financieel rond kunt blijven krijgen.

‘Ik zie zo weinig van je’. 

En dat terwijl je zo creatief mogelijk probeert te zijn, er altijd aan denkt om ‘iets’ te posten na een training. Of een uitslag van een wedstrijd te delen. (Nou ja, dat laatste nu even niet). En dan tóch … Al die likes en hartjes zijn leuk, maar die betalen jouw rekeningen niet. Daar heb je je sponsoren voor nodig.

Hoe komt het dan dat ze jouw berichten niet zien?

Ik hou niet heel erg van cijfertjes, maar om dit uit te leggen, duik ik toch even in de statistieken van Facebook, Instagram en Twitter; de drie belangrijkste socials die jij en je collega-sporters gebruiken:

  • 96% van de Nederlanders gebruikt social media. Let op: WhatsApp hoort daarbij en is het meest gebruikte sociale medium! Facebook staat op de tweede plaats met 10,4 miljoen gebruikers. Instagram (5,6 miljoen) en Twitter (2,8 miljoen) volgen op afstand.
  • Per dag besteedt ‘de Nederlander’ gemiddeld 98 minuten per dag aan social media.
  • Van alle Facebookgebruikers logt 68% dagelijks in. Bij Instagram 61% en Twitter 39%.

Dat niet iedereen dagelijks op social media zit, verklaart al voor een deel waarom jouw sponsoren jouw berichten niet zien. De posts zijn simpelweg te oud tegen de tijd dat hij of zij inlogt. Dat we 93% van de dag níet op social media zitten, verklaart dat nóg meer. En zonder dat ik de statistieken heb, durf ik wel in te schatten dat de gemiddelde sponsor minder dan gemiddeld met social media bezig is dan de gemiddelde Nederlander.

En dan zijn er nog de zo gevreesde algoritmen die elk social medium hanteert. Want het is niet simpel zo dat als ik inlog, ik de meest recente berichten krijg te zien. Ik zie vooral de berichten van mensen die ik vaak like of die mij vaak liken. Of over onderwerpen die voor mij interessant zijn (lees: zouden kunnen zijn) of waar veel mensen die ik volg in geïnteresseerd zijn. Of berichten van mensen die heel veel mensen die ik like ook liken. Of de berichten waarvoor betaald wordt om ze aan mij te laten zien. Of … (Bent u er nog?)

Kortom: de kans dat jouw (potentiële) sponsoren jouw berichten niet zien, is best heel groot. Als ‘ie je berichten wel ziet, is dat eerder de uitzondering die de regel bevestigt.

Maar Robin, hoe zorg ik dan dat ik in contact blijf met mijn sponsoren?

Ga ze mailen. Ga ze regelmatig rechtstreeks mailen. Met een mooie nieuwsbrief. Waarin je vertelt hoe het met je gaat, waar je mee bezig bent en (als het straks weer kan) welke wedstrijden je gedaan hebt en gaat doen … Kortom: vertel jouw verhaal. En omdat zo’n nieuwsbrief rechtstreeks de digitale mailbox van je sponsoren ingaat, weet je zéker dat ‘ie zijn doel bereikt.

O ja, belangrijk detail: een nieuwsbrief is dus geen vervanger van jouw social media! De twee vullen elkaar aan. Via social media vergroot je je bereik (zorg dus dat mensen ook weten dat die nieuwsbrief bestaat; dat ze zich ergens kunnen aanmelden) en met die nieuwsbrief zelf bouw je vervolgens – met relevante inhoud – écht een band op.