Selecteer een pagina

Even zodat we goed beginnen… Deze kop bedoel ik natuurlijk niet letterlijk. Ik snap ook wel dat Instagram niet het verschil maakt op weg naar goud op de volgende Paralympische Spelen. Duh!

Wat ik dan wel bedoel? Nou … Met stip op nummer 1 in de top-10 van meest gehoorde reacties van paralympische topsporters die op zoek zijn naar sponsoren: “Ik wil zoveel mogelijk volgers op Instagram, want dan ben ik interessant voor bedrijven.”

Hoeveel ‘zoveel mogelijk volgers’ is, is mij overigens niet helemaal duidelijk. De een zegt 2.500, de ander 5.000, weer een ander houdt het gewoon op ‘zoveel mogelijk’.

Let op: Op deze website deel ik m’n adviezen elke twee weken. Maar ik geef wekelijks zo’n advies. Wil je de andere helft van mijn adviezen ook lezen? Laat dan hieronder je mailadres achter. Lekker handig!

Dus heb ik maar even de wereldwijde encyclopedie Google geraadpleegd. ‘Hoeveel volgers op instagram om sponsoren te verdienen’ tik ik in. Het eerste cijfer dat ik zie: ‘tussen 50.000 en 200.000’. Oef. Da’s veel. Daarnaast allerlei links naar pagina’s die hét antwoord hebben op de vraag hoe je geld kunt verdienen met Instagram. Schreeuwende koppen: Ook JIJ kunt geld verdienen op Insta! Klinkt allemaal super amazing en vet. Maar voor mij wel iets te gladjes en nep.

Want: stel nou dat jij straks die 50.000 volgers hebt … Vallen die sponsoren dan gewoon als rijpe appelen uit de lucht? Kloppen ze dan op je deur om te vragen of ze alsjeblieft jouw sponsor mogen zijn? Nee, natuurlijk niet. Pas als jouw Insta-account Cristiano-Ronaldo-achtige proporties heeft (168.600.000 volgers), zullen de bedrijven in de rij staan. Al ben ik ervan overtuigd dat die bedrijven Cristiano niet puur sponsoren omdat ‘ie zoveel volgers heeft! Het gaat ook bij Cristiano om het verhaal erachter.

En dat is dan ook precies wat ik bij jou denk: bedrijven zijn niet ineens geïnteresseerd in jou als jij veel volgers hebt. Waar die bedrijven wél op zitten te wachten? Het verhaal erachter. Wat maakt jou nou zo uniek, wat maakt jou interessant, hoe ben jij gekomen waar je nu staat, welke tegenslagen heb je overwonnen; dat soort dingen.

En – gratis tip van mij: mochten ze toch naar je Insta vragen, vertel ze dan niet hoeveel volgers je hebt, maar wíe je volgers zijn. Op basis van wat jij ze op Instagram vertelt, kun je best een paar thema’s bedenken die jouw volgers interessant vinden. En als dat thema’s zijn die bij die potentiële sponsor passen, vinden ze dat weer superinteressant! Ongeacht hoeveel volgers je hebt.

Groeten, Robin

O ja … Denk je nou: sh*t Robin, ik dacht dat ik net lekker bezig was om een super-mega-influencer te worden en nu weet ik het allemaal niet meer zo zeker: bel, mail of app me. Ik help je graag om jouw zoektocht naar sponsoren nog beter te laten slagen.