Van de week kreeg ik de vraag: “Wat moet ik nou met een nieuwsbrief? Ik kan toch lekker op social media posten? Ik doe wat op Insta en op Facebook, twitter af en toe wat…”

Omdat het een gesprek was over ‘meer sponsors bereiken’, was mijn vraag:

“En bereik je daarmee dan ook je sponsors? Of potentiële sponsors?”
– “Tja… Dat weet ik niet…”

We checkten samen even zijn socials en kwamen tot de conclusie: nee. Of nou ja… Niet altijd. Want de ene (potentiële) sponsor was heel actief op Facebook, de ander op Instagram, weer een ander twitterde er lustig op los…

– “Maar… Moet ik dan álles gaan doen?”
“Als je iedereen wilt bereiken? Ja. Of je creëert een ander, eigen kanaal.”

En zo waren we weer terug bij die nieuwsbrief. Want daarmee hoef je maar één kanaal te vullen. Hoef je maar één keer jouw verhaal te vertellen. Ben je niet afhankelijk van de zo gevreesde algoritmen van social media. En stuur je jouw verhaal rechtstreeks naar wie je maar wilt: sponsors, fans, media, volgers, potentiële sponsors…

En dan wéét je dat ze jouw verhaal in elk geval ontvangen. Of ze het lezen blijft natuurlijk vers twee, maar die statistieken rollen dan weer mooi uit een (vaak gratis) mailprogramma. En lezen ze ’m niet, dan kun je weer wat bijsturen in je verhaal, zodat ze het wél gaan lezen.

Voor de goede orde: dat betekent natuurlijk niet je je socials links kunt laten liggen, hè? Want die zijn ook enorm belangrijk om ‘voeling’ te houden met je volgers. Maar met die nieuwsbrief weet je in elk geval zeker dat je jouw sponsors blij maakt.

O ja… Bijkomend voordeel van een nieuwsbrief: je bereikt óók die (potentiële) sponsors die he-le-maal niks doen op social media!

Veel succes!
Robin

P.S.: ik mail deze ervaringen en adviezen ook elke vrijdagmiddag naar een selecte groep paralympische sporters. Als extra service, zodat ze niet wekelijks op Facebook of mijn website hoeven te zoeken. Je schrijft je hier in.