Afgelopen week had ik weer een goed gesprek met een van je paralympische collega’s over sponsoring. Hij vertelde me wat hij deed om zichzelf te promoten en om bedrijven te strikken om zijn sportcarrière te steunen. 

Hij post regelmatig iets op Facebook, zet foto’s op Instagram en soms twittert ‘ie. Als ‘ie er zin in heeft. Of beter: als ‘ie zich verveelt en de Twitter-app na een paar weken weer opent op z’n telefoon.

Het positieve is natuurlijk: het is beter dan ‘niks’. Maar een plan zit er niet achter, toch? “Nee, ik post gewoon wat ik leuk vind. Soms een fotootje, soms een tekstje of een uitslag. Waar ik op dat moment zin in heb.”

Hij vervolgt: “Dus ik doe best wel wat. En ik heb ook wel wat kleine sponsors. Meestal willen die wel eens een keer helpen, vaak eenmalig. Na een jaar haken ze meestal af. Ik weet niet waarom. Grote bedrijven? Nee, die sturen gewoon ‘nee’ terug. Als ze al iets sturen.”

Wil je het dan niet eens anders aanpakken, vraag ik hem.
“Mwah, nee… Dat denk ik niet.”

En ineens moet ik denken aan zo’n fout Delftsblauw tegeltje dat ik ooit ergens zag hangen: “Als je doet wat je deed, dan krijg je wat je kreeg.”

Het blijkt een uitspraak te zijn van Albert Einstein, vertelt Google. Een verwante tegeluitspraak zag ik er ook staan: “Op verandering hopen zonder er iets voor te doen, is als op het treinstation wachten op een boot.”

Zinloos dus.

Maar even serieus… De vertaling naar sponsoren scoren is simpel, toch? Als jij zonder plan blijft aanklooien op social media, moet je niet verwachten dat bedrijven je ineens wél interessant vinden. Dat gaat gewoon niet gebeuren.

Wil jij je sponsoring wél op orde hebben, dan moet je iets veranderen! En of dat nou met een uitgekiende socialmediastrategie is, of een strakke website, of een regelmatige nieuwsbrief, of een beter verhaal voor je sponsoren, dat zal per persoon verschillen*.

En wil je gewoon lekker blijven aanklooien? Dan is dat prima. Maar verwacht er dan ook gewoon lekker niks van.

Goed weekend!

Groeten, Robin

*) Dat betere verhaal voor je sponsoren lijkt me overigens voor iedereen nuttig. Wil je daar meer over weten, of over hoe jij jouw verhaal op social media, op je website, in een nieuwsbrief of aan je sponsoren, beter kunt vertellen? Mail me. Ik adviseer je graag.

P.S.: ik mail deze ervaringen en adviezen ook elke vrijdagmiddag naar een selecte groep paralympische sporters. Als extra service, zodat ze niet wekelijks op Facebook of mijn website hoeven te zoeken. Je schrijft je hier in.