11 tips voor jouw sportmarketing tijdens tokio 2021

Tip 1

Bereid je goed voor op de Spelen. Niet alleen qua sport natuurlijk, maar ook op gebied van je sportmarketing. Maak een duidelijk plan, zo gedetailleerd mogelijk: wat ga je precies doen, hoe ga je dat doen en wat doe je wanneer?

Tip 2

Stuur persberichten. Zowel voor als tijdens de Spelen. Vertel journalisten jouw verhaal, zorg dat ze jouw uitslagen kant en klaar ontvangen, om de kans zo groot mogelijk te maken dat ze over jou gaan schrijven.

Tip 3

O ja… Stuur jij geen persberichten, omdat ‘de media’ jou nog niet kennen? Zorg dan dat ze je gaan leren kennen! Ja, dat kost tijd – op z’n minst wat mailtjes – maar levert je snel publicaties en interviews op. Je hebt media-aandacht écht in eigen hand.

Tip 4

Een veelgehoorde opmerking van sporters, is: ik ben toch niet interessant? Onzin! Jouw volgers, jouw achterban, is geïnteresseerd in jou! Ze volgen je niet voor niks! Ze willen weten wat je doet en laat voor je sport, wat je eet, hoe je traint … Dus: neem je volgers mee in jouw #RoadToTokyo. Dat is nog belangrijker en leuker nu er helemaal geen Nederlandse fans naar de stadions in Tokio mogen komen.

Tip 5

‘Social media’ is sociaal. Klinkt logisch, maar weinig sporters gebruiken het zo. Social media is meer dan posten. Fans en volgers kunnen jou ook iets vragen, of berichtjes sturen, en willen dan wel antwoord. Hoe ga jij dat tijdens de Spelen doen? Denk daar bij het maken van dat plan van Tip 1 ook over na.

Tip 6

Wat willen volgers van jou weten tijdens de Spelen? Wanneer je in actie komt, waar het te zien of volgen is, hoe het in Tokio is, wat je eet in het Paralympisch Dorp, hoe je slaapkamer is, hoe je wedstrijd is gegaan, welk resultaat, of je tevreden bent, of teleurgesteld, of boos, of verdrietig, of door het dolle, of … Nou ja: best veel dus. Genoeg te vertellen!

Tip 7

Nieuws is nú nieuws. Ennnn… nú niet meer! Nou, zo snel gaat het niet, maar bedenk goed hoe snel jij na een wedstrijd iets kunt posten. Zeker met de strenge coronaregels zal er nóg meer tijd zitten tussen jouw wedstrijd en het moment dat je rustig op je kamer in het Dorp bent. Hoe actueel is jouw post dan nog? Of heeft iedereen het dan al ergens anders opgezocht en gezien?

Tip 8

Wat voor foto’s ga je posten? Selfies? Of onduidelijke plaatjes die een teamgenoot of coach (misschien) van afstand kan maken van jouw wedstrijd? Óf wil je professioneel beeldmateriaal op jouw social media? Dat laatste? Nou, dat kan! Maar maak daar van tevoren afspraken over. Je mag namelijk foto’s die door iemand anders op internet of social media gedeeld worden, niet zomaar gebruiken. Doe je dat wel? Kan een heel duur geintje worden.

Tip 9

Ga je met je social media aan de slag? Vergeet niet de #juiste #hashtags te gebruiken. Maak een lijstje met termen die jouw volgers zouden kunnen gebruiken als ze naar jou op zoek zijn. #JouwSport, #paralympisch en #Tokyo2020 – ja, officieel is het nog steeds #Tokyo2020, zelf vind ik #Tokyo2021 of #Tokyo2020NE passender – mogen natuurlijk niet ontbreken.

Tip 10

Een fout die veel sporters maken, is om social media alleen tijdens grote evenementen te gebruiken. Helaas kost het tijd en energie om je publiek op social media op te bouwen. Dus: post niet alleen tijdens de Spelen, maar doe dat regelmatig. Dat levert meer op. Terug naar tip 1: als je nadenkt over wat je wanneer en waar gaat doen, bedenk dat niet alleen voor tijdens de Spelen, maar vanaf vandaag!

Tip 11

Denk je na de voorgaande 10 tips: Já, ik wil regelmatig posten, vanaf vandaag, ik wil persberichten sturen, ‘sociaal’ zijn, professionele foto’s gebruiken, met de juiste #hashtags, maar pffff… moeilijk, ingewikkeld, ik weet niet waar te beginnen of ik wil gewoon 100% focus op mijn sport? Besteed het dan uit. Laat iemand anders het doen. Ik ben straks in Tokio en help je daar als paralympisch expert graag bij.

Benieuwd hoe ik jou tijdens de Paralympische Spelen in Tokio kan helpen met jouw sportmarketing? Kijk dan even hierrobin@parawatcher.nl (+31)6 411 802 43